18.6.10

Contra el fracàs, imaginació

Ja comença a ser un clàssic, al mes de juny toca fracàs escolar. Que potser és nou? Ai ca! Ui en fa d’anys que ronda. Però de recorrent com és, sempre hi ha una excusa per parlar-ne. Abans hi havia els exàmens de revàlida per passar l’equador del batxillerat, ara són les avaluacions ja a quart i sisè de primària que disparen les alarmes relatives al nivell acadèmic. Em diran que en trenta anys el model educatiu ha sofert reformes profundes, que és molt diferent, vaja. No hi entenc tant com per opinar-ne, però em fa l’efecte que hi ha elements essencials que han canviat menys del que sembla.
Si l’objectiu de l’ensenyament és l’aprenentatge i adquisició de coneixements i la formació en base a uns valors ètics, els exàmens, ben mirat, haurien de ser un tema menor, gens central, força menys determinant del que acaben sent. Quan aquest mal tràngol de l’avaluació final esdevé el nus de la qüestió, és que alguna cosa falla. Potser és que la feina prèvia, diària, de fons, no funciona prou bé. Perquè l’escola deixi de ser una fàbrica de frustracions i un viver de desigualtats, caldria avaluar-ne els mètodes pedagògics i el grau de motivació o indiferència que provoquen en l’alumnat. Potser les coses no han canviat tant i convindria incorporar a la recepta educativa aquell ingredient que ens va llegar el maig del 68: imaginació a l’escola.

Publicat a El 9 nou

1 comentario:

starbase dijo...

Ufff, jo no tinc pas fills, però si que tinc molts companys d'estudis que es van dedicar a ser mestres.

Falta com bé dius imaginació, positivisme, creativitat i ganes.

No és un tema simple,i el que m'expliquen els ex-companys dels alumnes que tenen i el que jo veig en ells mateixos està molt lluny de apropar-se a una actitud imaginativa a l'escola.

Sembla que entre uns pares en general molt donats a la delegació fàcil, unes estructures oficials poc valentes i molt encarcarades i també, per qué no dir-ho si és la meva opinió, uns mestres que jo trobo en molts casos molt funcionarials i menys motivats del que hauría de ser...la imaginació ho té magre.

La imaginació neix de la il.lusió, i no en trobo gaire al sistema educatiu que entre tots hem muntat.

I també conec exemples de pares motivats, professors i funcionaris imaginatius es clar. 'Rares avis' :D

Com a resum al meu totxo (perdó) crec que tens raó, i jo afegiré que també manca il.lusió.